Visueel Ruimtelijke Waarneming en Houding | 23 maart, 6 april 2021 | Online

item 1 van 3 Volgende
€ 315,00 (inclusief 0% btw)

Visuele ruimtelijke waarneming en houding 

Data: 23 maart en 6 april 2021 (tweedaagse cursus)

Tijd: 9.30 uur tot 14.45 uur (lange pauze van 11.30-12.45 uur)

Locatie: Online

Docent: Will Missot

Kosten: € 315,-

Inhoud: 

Items die aan onder andere aan bod komen:

  • De relatie ruimtelijk waarnemen en lichaamshouding wordt uitgebreid belicht. Wat vrijwel niemand weet is dat asymmetrie in de visuele waarneming vrijwel altijd één op één correspondeert met asymmetrie in de lichaamshouding. Ze vinden elkaar in ons lichaamsbewustzijn, ook wel proprioceptie genoemd.
  • Proprioceptie (lichaamshoudingsbewustzijn) komt uitgebreid aan de orde in alle facetten: visueel-ruimtelijke waarneming, hoofdstand beïnvloeding vanuit visuele asymmetrie, asymmetrie in de gezichtsbouw, de kaken en het gebit en de enorme invloed van de ademhaling.
  • De relatie tussen proprioceptief dysfunctioneren en de voetenstand inclusief de plantaire afdruk wordt uitgebreid behandeld.
  • Tijdens de cursus leer je houding en visuele perceptie in kaart brengen via gerichte observaties en fotoshooting. Tal van visuele problemen leer je linken aan hoofdstand en lichaamshouding. Natuurlijk leer je wat voor training erbij ingezet kan worden. En, heel belangrijk: wanneer je juist niets moet veranderen aan de houding omdat er anders een groter wordend of nieuw visueel probleem de kop op zal steken.
  • Je leert via onderzoekstechnieken met eenvoudige en niet kostbare materialen zoals de Maddox rod en de 4DotW uiterst betrouwbaar afwijkingen binnen de visueel ruimtelijke waarneming vast te stellen. We hebben het dan niet over het focale scherpzicht, dat maar 2% van alles wat met zicht te maken heeft uitmaakt, maar over die andere 98%, want daar liggen de problemen die met houding, perceptie en bijvoorbeeld leren lezen en rekenen te maken hebben. In een intelligentietest zien we dat terug onder het kopje performaal.
  • Verder gaan we in op testen en aanpassen van de ruimtelijke waarneming middels de prismabril in combinatie met proprioceptieve training. De resultaten die daarmee bereikt worden zijn opvallend, effectief, snel en blijvend.
  • Tijdens de cursus maak je kennis met een aantal visuele syndromen die houdingbepalend zijn. Vaak wordt vanuit de aanpak van bijv. het syndroom ervoor gekozen om maar te leren leven met een scheef lichaam en schuin hoofd omdat bij interventie het dieptezicht verloren zou kunnen gaan. Wij hebben andere ervaringen en willen die graag tijdens de cursus met je delen.
  • De ruimtelijke interpretatie in relatie tot het proprioceptieve systeem.
  • De ruimtelijke nabijwaarneming in kaart brengen via de vanOrdenStar en de bioptor (die je niet persé tot je beschikking hoeft te hebben).
  • De link naar visuele overprikkeling met perceptieproblematiek als oorzaak wordt gelegd en de interventies die je daarbij kunt verrichten worden verduidelijkt. Je moet in staat zijn je visuele informatie te kunnen organiseren en lokaliseren. Als dat niet goed lukt zie je geen verbanden en komt alles als losse stukjes zonder samenhang binnen. Dat kan overweldigend zijn. Zo zelfs dat het ondoenlijk en bijzonder uitputtend kan zijn om alles te verwerken, te ordenen en rangschikken, te herkennen en gebruiken: je raakt overprikkeld en gestrest. Het zuigt je leeg. En anderen staan al gauw klaar om een etiket te plakken: add, adhd, autisme, nld. Zo’n plakker lijkt reuze handig, want iedereen schijnt dan meteen te weten wat er scheelt. Niets is minder waar. Het naampje op het etiket is geen diagnose. Het is gewoon een naam. Het zegt niets over de oorzaak. In de cursus gaan we daar naar op zoek en leren we technieken om daadwerkelijk de perceptie te veranderen.
  • Ten onrechte wordt vaak aangenomen dat door visueel motorische training (visuele vaardigheidstraining) de perceptie kan veranderen. Dat is niet het geval. Visuele training kan je wel beter laten functioneren, maar verandert de perceptie niet. Daar is iets anders voor nodig, en dat leer je in deze cursus. Visuele perceptie is nauw gerelateerd aan de performale ontwikkeling en dus belangrijk in de aanpak van structurele en functionele ontwikkelingsproblematiek.
  • Adaptatie binnen de waarneming, het gedrag en het functioneren leer je herkennen en duiden. Het is de kern van veel afwijkingen in houding in combinatie met de waarneming, en vrijwel altijd het gevolg van stress. In het begin is de afwijking een oplossing, maar op den duur verwordt het tot een probleem: strabisme, lui oog, verkeerde lichaamshouding zoals scoliose, tunnelzicht.
  • Je leert herkennen welke afwijkingen het lezen kunnen belemmeren, zoals convergentie insufficiëntie, waarbij veel symptomen overeenkomen met die welke bij adhd worden gediagnostiseerd. Uiteraard leer je wat er gedaan kan worden om de beperkingen te verminderen en op te heffen.
  • Het vaststellen van nystagmus en de invloed ervan op de lichaamshouding.
  • Het vaststellen van strabisme en de invloed op de hoofdstand en lichaamshouding.
  • Het testen en interpreteren van oogbewegingen, centrale suppressie, oogsamenwerkingsproblemen en accommodatieproblemen.
  • Je leert de enorme (en bij vrijwel niemand bekende) potentie van yoked prisma’s (ruimtelijke lenzen die sensorisch werken) kennen.
  • Uit onze eigen praktijk laten we filmpjes zien waarin kinderen met leesproblemen binnen enkele minuten duidelijk merkbaar vlotter gaan lezen met deze juiste ruimtelijke lenzen. En van kinderen die instant beter gaan bewegen.

Kortom, het is een cursus waarin verbanden gelegd worden tussen houdingsproblematiek, ademhaling, de visueelruimtelijke waarneming en de aanpassingen die gemaakt worden in dagelijks functioneren.

De aanpak van de vastgestelde problematiek heeft niet als doel dat het beter kunnen functioneren binnen de beperkingen, maar het vrij van de beperkingen kunnen functioneren.

Gepubliceerd d.d. 26.01.2021

© 2013 - 2021 Opleidingsinstituut De Kleine Parel | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel